Cacaomerken op affiches

In 1815 werd de onderneming Van Houten in Amsterdam opgericht. De wereldwijde expansie van het merk startte echter met de komst van Casparus Johannes van Houten (1844-1901). Het vooruitstrevende reclamebeleid dat hij voerde zorgde ervoor dat ‘Weesp bij Amsterdam’ op de wereldkaart werd gezet en de merknaam Van Houten op de meest exotische plaatsen opdook. Het gevoel voor reclame maken als belangrijk verkoopondersteunend middel was -zeker voor die tijd- zeer opmerkelijk. Vele affiches laten zien hoe chocolade- en cacaofabrikanten zich meer dan honderd jaar manifesteerden op schitterend uitgevoerde affiches. Zoals de titel van de expositie aangeeft, zal de nadruk in deze tentoonstelling vooral liggen op datgene wat de firma Van Houten aan ‘plakkaten’ heeft geproduceerd.

Affichemuseum Hoorn, t/m 6 januari 2013.

Share on facebook
Share on twitter
Share on pinterest
Share on linkedin
Share on email

Gerelateerd

Vind alles op het gebied van

Verhalen en bevindingen in wat er vroeger allemaal heeft plaatsgevonden in musea, archieven en bibliotheken.

Alles op het gebied van opgravingen, tentoonstellingen, depots  en bijzondere bodemvondsten.

Wat gebeurt er op het gebied van oude, hedendaagse / eigentijdse kunst in musea, beurzen, beeldentuinen en galeries.

Hoe vind ik een fraai voorwerp voor mijn interieur of collectie, waar laat ik deze stukken taxeren / restaureren. 

Alle thema's